Konieczność wymiany uszczelki pod głowicą jest postrachem większości kierowców – nie chodzi tu o koszt samej części, który jest relatywnie niewielki, ale o nakład pracy i związane z nim wydatki. Uszkodzona uszczelka głowicy oznacza nieprawidłowe funkcjonowanie całego silnika, a ignorowana usterka może zakończyć się poważniejszymi uszkodzeniami. Jak poznać, że uszczelka w Twoim silniku może kwalifikować się do wymiany? Jak przebiega taka naprawa? I dlaczego warto postawić właśnie na naszą usługę?

Wymiana uszczelki pod głowicą – kiedy może być konieczna?

Uszczelka pod głowicą, choć jest niewielka, pełni istotną rolę w funkcjonowaniu silnika spalinowego. To właśnie ona jest elementem uszczelniającym połączenie między głowicą a blokiem silnika, zapewnia więc szczelność i umożliwia prawidłowy przebieg procesu spalania paliwa w komorach do tego przeznaczonych. Ponadto w bloku silnika umiejscowione są kanały (olejowe i wodne), które mają swoją kontynuację w głowicy i właśnie od stanu uszczelki zależy ich szczelność. Z uwagi na ogromne siły towarzyszące eksplozji w komorze spalania, uszczelka wykonana jest ze stopu różnych metali, co umożliwia jej uzyskanie ogromnej odporności na przeciążenia.

Niestety, jak wszystkie elementy samochodu, również uszczelka pod głowicą nie jest wieczna i z czasem ulega zużyciu, choć najczęstszą przyczyną jej uszkodzenia jest eksploatacja w niewłaściwych warunkach, towarzysząca tzw. przegrzaniu silnika. Często okazuje się, że z różnych powodów w układzie znajduje się zbyt mało płynu chłodniczego (albo nie ma go wcale), co przekłada się na wzrost temperatury w komorze silnika i w głowicy powyżej bezpiecznych wartości. Przegrzanie może towarzyszyć również m.in. uszkodzeniom wentylatora chłodnicy, zbyt intensywnej eksploatacji w upalne dni, jeździe w korkach, osadzeniu się zanieczyszczeń w kanałach wodnych. Do uszkodzenia uszczelki mogą przyczyniać się błędy konstrukcyjne silnika (np. ekspozycja uszczelki bezpośrednio na siłę towarzyszącą wybuchowi mieszanki paliwowo-powietrznej), złe ustawienia kontu zapłonu, źle wykonany chiptuning czy wadliwie działająca instalacja gazowa.

Jakie objawy daje uszkodzona uszczelka pod głowicą?

Nie zawsze uszkodzenia uszczelki oznaczają unieruchomienie pojazdu czy łatwe do dostrzeżenia objawy. Często nieprawidłowość można dostrzec, przyglądając się poziomowi oleju silnikowego (np. szybko ubywającemu), płynu chłodniczego, jak również symptomom mieszania się ze sobą obu tych substancji (pod korkiem można zauważyć tworzenia się charakterystycznego „mydła”). Zmianie może ulec kolor spalin – zarówno białe, jak i czarne powinny być powodem do niepokoju, przewody układu chłodzenia mogą robić się nienaturalnie twarde, a sam silnik może pracować nierówno i dostrzegalne stają się spadki mocy. Dość prawdopodobne, że konieczna może być wymiana uszczelki pod głowicą, ale warto wykonać najpierw dodatkowe badania.

Jak się upewnić, że konieczna jest wymiana uszczelki pod głowicą?

Zanim podejmie się decyzję o rozebraniu silnika i wyciągnięciu głowicy z samochodu, konieczne jest wykonanie dodatkowych zabiegów, pozwalających na potwierdzenie bądź wykluczenie stawianej diagnozy. Niezbędne będzie sprawdzenie stanu płynów – chłodniczego i oleju. Przydatna będzie ocena kompresji silnika, wykonanie tzw. próby olejowej w cylindrze, który ma niższe sprężanie. Ponadto do płynu chłodniczego można dodać specjalny środek reakcyjny, dzięki któremu ewentualnie przedostający się dwutlenek węgla stanie się łatwo wykrywalny. Jeśli wykonane czynności nie potwierdzą uszkodzenia uszczelki, to najprawdopodobniej winne np. ubytkom oleju może być turbo, przewody olejowe czy nawet pierścienie, niezbędna zatem okaże się dalsza diagnostyka.

Wymień uszczelkę pod głowicą u nas

Jako dobry mechanik samochodowy Tychy świadczymy kompleksowe usługi związane z diagnostyką i naprawami aut. Możemy pochwalić się świetnie wyposażonym warsztatem, dlatego zarówno wykrycie przyczyny usterki Twojego silnika, jak i jej naprawa nie stanowi dla nas większego problemu. Jeśli więc zauważyłeś jakąkolwiek nieprawidłowość w obrębie funkcjonowania silnika i uszczelki pod głowicą, jak najszybciej się z nami skontaktuj – jazda samochodem w takim stanie naraża go na zatarcie silnika.